Kirkossa on
kipakasti siirrytty KiPa-kastiin eli kirkon palvelukeskuksen asiakkaiksi.
Asiaa
perusteltiin sillä, että tietyt yhteiset taloushallinnon tehtävät hoidetaan
keskitetysti ja seurakuntien voimavaroja vapautuu perustehtävään.
Missä kaksi
tai kolme kirkkoherraa, talouspäällikköä tai taloustoimiston työntekijää kokoontuu,
siellä kerrotaan toteutuma, joka ei ihan vastaa tavoitetta.
Onko
työvoiman tarve jossakin vähentynyt? En tiedä. Jonnekin on pitänyt palkata
lisää väkeä asioimaan KiPa:n kanssa.
Seurakuntien
yksinkertaiset, elämänläheiset ja toimivat käytännöt vaikkapa matkalaskun
teossa on korvattu järjestelmällä, jossa tumpelot pannaan koneen ääreen
toteamaan, että eiku-näppäimiä on paljon. Taloustoimistoissa olisi ollut
näppäriä IT-alan taitajia.
Puheiden
tasolla toivotaan työntekijöitä toimistoista kentälle, käytännön ratkaisut
menevät toisin päin.
Itse olen
suhteellisen pieni KiPa:n kanssa asioija. Harvakseltani matkalaskuja tai lomia
naputtelen. Silloin kun järjestelmä toimii, kaikki on suhteellisen helppoa,
kunhan muutamat kummalliset nimitykset ja oudosti ajatellut järjestykset oppii.
Hankalampaa
on, kun järjestelmä piilottelee osiaan eikä anna esim. lomaketta täyttää. Näitä
häiriöitä on turhan paljon.
Itselleni on
KiPa:n ikkunan ääressä tullut vaikutelma, että ostettiin johonkin muuhun
organisaatioon tarkoitettu paketti, jota sitten sovitellaan kirkkoon.
Alkuvaiheen
käynnistysongelmat toivottavasti saadaan hoitoon ja kaikki toimimaan. Josko
sitten tapahtuisi se luvattu menojen säästö ja mahdollisuus resurssien
suuntaamiseen.