Inhimillinen tekijä tv-ohjelmassa

Inhimillinen tekijä tv-ohjelmassa

keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Täällä minulla on kaikki


Pappi kävi onnittelukäynnillä pitäjän perukassa. Pitkään niemeen vei yksi tie ja sekin ison kaarroksen kautta.
Ne tavanomaiset onnittelukuviot oli käyty, kädestä pitäen siunausta toivotettu ja virret veisattu. Juotiin kahvia ja siinä puhe kääntyi elämisen järjestelyihin.

Papissa oli herännyt diakoninen ote ja hän kysäisi: - Miten te oikein pärjäätte, kun ikääkin on jo 90 ja asutte yksin ilman mukavuuksia? On tämä asuntokin vähän syrjässä, ei naapuria näy?
Päivänsankari katseli hämmästyneenä vierastaan. – Jaa minusta kun täällä on kaikki. Oma rakas koti. Melkein koko ikäni olen tässä saanut olla ja siitä iloitsen. Pysyn terveenä, kun pilkon puut ja kannan vedet sisään ja ulos. Enkä minä asu syrjässä, minä asun kotona. Ja täällä minulla on kaikki.